Dette er skrevet med bensinlukt på fingrene: Verken jeg (Tore) eller sønn Henrik er mekanikere. Men med Youtube og et godt sett verktøy fikk vi liv i mopeden Peugeot Speedfight 3!
tekst og foto: TORE FJELD
Vårt aller første tips: Legg alle skruene og delene i hver sin boks, gjerne merket med hva det var til. Det vil du sette pris på etterpå.
Henriks moped startet greit etter vinteren i opplag inne i en garasje. MEN: Den stoppet etter 1 kilometer.
Alt var i utgangpunktet greit. Nytt batteri, full tank med ny bensin og olje.
Problemet var en liten messing-bit inni forgasseren. Den var tett.
Messing messet det opp
Etter mye mekk og banning om hvem som hadde føkka opp enkelte industrier, fikk vi ut biten som veier 1,5 gram, men sørget for at maskinen som veier 150 kilo ikke gikk.
Jeg bruker trykkluft på boks for å rense foto-utstyret som brukes på jobb. Og nå fikk denne lufta en annen og mer bensinluktende jobb.
Bli kvitt «gæddet»
Det var masse avleiringer eller det som enkelte i Elverum kaller «gædd». Med trykkluften forsvant det meste og det ble en synlig kanal. Da kunne bensin og luft møtes igjen og bli til den gassen som trengs for å få stempelet til å gå opp og ned.
Rens bensinfilteret
Vi tok også av bensinfilteret og gjorde det samme. Hard trykkluft. Det kom ut en del «gædd»…
Vær nøye med å få på plass alle slanger med slangeklemmer.
Tips: Ta bilder underveis. Da kan du gå tilbake og se: Jo, det var der den slangen skulle inn. Det kan fort bli mange skruer og biter.
Vi klarte å få mopeden i gang igjen, og er litt over gjennomsnittet stolte. Ventetiden på verkstedtime hos MCOslo er 4-5 uker!