Vi tester trillekofferter fra Osprey

Osprey er mest kjent for ryggsekkene sine, men de lager også trillekofferter og bager som passer for reiser i mer urbane omgivelser. I sommer har vi testet tre ulike modeller som hver har sine fortrinn.

SPONSET PRODUKT

Vår familie er mye på farten og har derfor behov for kofferter og bager i ulike størrelser alt ettersom hva slags turer vi skal på. Tidligere har vi testet flere av ryggsekkene fra Osprey, og  vi kan skrive under på at de er like gode som det de har rykte på seg for å være.

Les om sekkene vi har testet tidligere:
Osprey Xena 85 – for damer på langtur
Osprey – sekkene som gjør turen lettere
Her er den perfekte Birken-sekken

Men er Osprey like gode til å lage trillekofferter? Ja, det mener vi. De tre modellene vi har testet utmerker seg alle ved et gjennomført design med smarte detaljer som gjør det lettere å pakke, og å holde orden i bagasjen.

En trillekoffert må etter vår mening tåle å kjøre på andre underlag enn flyplasser og hotellgulv. Det gjør Ospreys modeller.
- Annonse -

Vi elsker også at de kommer i andre farger enn de tradisjonelle svarte – veldig kjekt med en bag som skiller seg litt ut når du skal finne den igjen flyplassen eller i lasterommet på en buss.

Osprey Rolling Transporter 40 liter

Dette er den suverent mest populære trillekofferten blant ungdommene i huset. Rolling Transporter er rett og en duffelbag på hjul.

Familiens tenåringer har brukt duffelbagen på hjul flere ganger i sommer når de har vært tur ulike steder.

Den kan pakkes som en koffert slik at du holder orden og lett får oversikt over innholdet, samtidig som den er fleksibel nok til å kunne stappes inn i bagasjerommet på bilen eller i lasterommet på bussen selv om det er trangt.

Rolling Transporter 40 liter er innenfor målene for håndbagasje på fly – det er veldig kjekt. Det at den er myk gjør også at det er lettere å stappe den opp i hattehylla enn en hard koffert.

Stoffet i bagen er vanntett og slitesterkt – dette er en bag som tåler å være med på røffere turer. Samtidig vet alle hvor slitsomt det kan være å bære en bag over lengre distanser, derfor er det utrolig kjekt at det er hjul på den.

Med sitt slitesterke, vanntette stoff er denne trillekofferten vårt førstevalg på turer med usikre værvarsler.

Hjulene er store og tåler å trilles på ujevnt underlag som grusvei, og blir det trøbbel er det bare å løfte den opp og bære i ett av de fire bærehåndtakene.

Rolling Transporter finnes i tre ulike størrelser helt opp til 120 liter. Den minste størrelsen på 40 liter som vi har testet kan du ta med i håndbagasjen på fly. Rett og slett en superpraktisk bag som vi har brukt mye allerede, og kommer til å bruke på de fleste av våre turer utover høsten og vinteren.

Prisen på Osprey Rolling Transporter 40 er kroner 2200 i nettbutikken til Osprey.

Osprey Ozone 75 liter

Er du blant dem som liker å pakke med deg mye forskjellig «for sikkerhets skyld» når du skal på ferie? Eller pleier du ofte å shoppe når du først er på tur? Som kjent har flyselskapene vektbegrensning på bagasjen, og overvekt er DYRT.

Pakke, pakke, pakke…Ofte er det vanskelig å bestemme seg for hva som skal bli med på tur, og hva som skal bli hjemme. I lettvekteren Osprey Ozone kan du bruke nesten all vekta på bagasjen.

Og det er akkurat derfor trillekofferten Osprey Ozone er så genial. Den veier nemlig bare 2,33 kilo, så da skal det mye til før du får overvekt. Også om du reiser med annen transport enn fly er det behagelig at den er så lett – ingen har lyst til å drasse rundt på flere kilo enn nødvendig på ferie.

En trillekoffert på 75 liter er stort nok for de fleste enten de skal på Syden-tur eller storbyferie. Er bagen slunken kan du komprimere den med de påmonterte stroppene.

Oversiden av kofferten er myk, slik at dette ikke er kofferten du bruker for å frakte skjøre gjenstander, men til klær funker den superbra. Det er også innvendige komprimeringstropper slik at bagasjen ikke blir slengt veggimellom inni kofferten – og som gjør at du kan dele den i flere rom. Har du med deg noe du er litt redd for kan du stroppe det fast innerst mot rammen for maks sikkerhet.

Osprey har tenkt på alle detaljer for å holde vekten nede. Trille-håndtaket er i superlette materialer og bare én stang i stedet for to som er vanlig.

Selv om den er lett, er kofferten absolutt ikke vinglete eller ustabil å trille. Ozone har en stabil ramme som gjør at den er meget behagelig å trille. Hjulene er kraftige nok til å takle ujevnt underlag utendørs.

Hjulene hevdes å være terrenggående. De funker på fin grusvei, men ikke slep med deg trillebagen på skogstur…

Vi liker også smarte detaljer som en innerlomme med mesh til å oppbevare for eksempel billetter og mobilladeren, og en lett tilgjengelig glidelåslomme på toppen der du kan putte solbriller og andre ting du gjerne vil ha tak i uten å åpne hele kofferten.

Inne i lokket er det en glidelåslomme med mesh der du kan oppbevare for eksempel lader til mobiltelefon og andre ting du gjerne vil finne fort igjen.

Osprey Ozone finnes i tillegg til 75-literen vi har testet i to mindre størrelser som får plass i håndbagasjen på fly.

Les mer og bestill i nettbutikken til Osprey – prisen er kroner 2000.

Osprey Sojourn 60 liter
Pakkerommet til Osprey Sojourn er høyt og smalt, slik at det lønner seg å bruke noen av Ospreys bagasjeordnere for å holde styr på innholdet.

Hvis du som oss liker å gjøre litt forskjellige aktiviteter er det ofte vanskelig å bestemme seg for om du skal pakke i en ryggsekk eller i en trillekoffert. En ryggsekk er naturlig nok lettere å bære noen steder, men det er utvilsomt lettere å holde orden i bagasjen hvis du pakker i koffert. Og så har en trillekoffert hjul, så klart.

Denne trillekofferten er ikke blant de letteste, men til gjengjeld gir den god beskyttelse til innholdet..Tar du vekk dekselet på baksiden, kan du gjøre kofferten om til en sekk på noen sekunder.

Osprey Sojourn er rett og slett noe så fantastisk som en trillekoffert som også kan bli til en ryggsekk! Og det er ikke bare det at den kan bæres «i nødsfall», den fungerer faktisk bra som ryggsekk.

Her er ikke stroppene justert skikkelig, men Osprey Sojourn er faktisk overraskende god å bære også som ryggsekk.

Så hvis du skal på en tur der du trenger 50 prosent koffert og 50 prosent sekk vil vi absolutt anbefale Sojourn. Til en fjelltur fra hytte til hytte velger du heller en ren ryggsekk, så klart.

På ryggsekkdelen er det hoftebelte som gjør at sekken er god å bære.
Osprey Sojourn er designet slik at den skal fungere optimalt også som ryggsekk. Vi mener de har klart det bedre enn andre «hybrider» vi har prøvd.

Men skal du for eksempel på InterRail med litt by, litt land og litt strand, er det denne kofferten du skal ha med deg.

Les også: InterRail – togferien hele familien liker

Sojourn er ikke den letteste bagasjen du kan ha med deg, 60-literen veier nesten 4 kilo. Men dette er først og fremst fordi den har god beskyttelse av innholdet.

Til vanlig er ryggsekkens bærereimer skjult bak et deksel. Men når du har behov for det, er det gjort på noen sekunder og forvandle kofferten til en ryggsekk.

Utenpå bagen er det noen polstrede «vinger» som du kan bruke til å komprimere avhengig av om du har mye eller lite med deg. Disse vingene gjør at bagasjen ligger stabilt og beskyttet mot støt.

Fotograf Tore mener Osprey Sojourn er perfekt for ham å bruke på turer der han skal ha med litt fotoutstyr, mens samtidig også trenger plass til klær og andre ting.

Osprey Sojourn 60 liter koster kroner 2900 i nettbutikken, finnes også i 80 liter.

Osprey Sojourn kan erstatte «backpacken» til backpackere.

PRODUKTENE SOM ER OMTALT I DENNE ARTIKKELEN HAR VI FÅTT AV OSPREY.