KonMari – få det ryddig én gang for alle

Det tok oss over 1 år – men nå er hele huset systematisert og ryddet. Les videre om hvordan fire «rotehuer» har klart å få et hjem det ikke er flaut å vise frem. Alt takket være en japansk «rydde-metode».

Det å holde orden på et hus der det bor fire mennesker uten spesielt god ordenssans – kan fort bli et evighetsprosjekt. For når rotet er borte fra det ene rommet – dukker det på mystisk vis opp rot et annet sted.

Opp gjennom årene har vi prøvd mye forskjellig – tatt skippertak, ryddet ett og ett rom eller prøvd å rydde litt hver dag. Men vi har egentlig aldri lyktes med å holde det ryddig over lengre tid. Før nå.

Vi har aldri tidligere hatt orden på verktøyet vårt. Da vi ryddet boden, fant vi ut at vi eier veldig mye verktøy, gjerne flere eksemplarer av hver ting. Men ved å sortere alt i bokser, er det lett å finne det vi trenger, enten det er tapetkniv eller umbraco.
Ryddemetoden som forandret livet vårt

KonMari-metoden er utviklet at japanske Marie Kondo, og boken «The life changing magic of tidying up» har gått sin seiersgang over hele verden. På norsk heter boken «Magisk opprydding».

Hva er det så som er så forskjellig med KonMari-metoden, vs andre «ryddefilosofier»?

Det mest fundamentale mener vi er at du skal rydde hele hjemmet en gang for alle – og lage et system som gjør at det kommer til å holde seg ryddig.

Vi har samlet mye rart gjennom livet, og nå vet vi også hvor vi finner det. Vernebriller og hjelm kan være kjekt å ha når du skal skru. Eller kanskje ikke, men vi har det i hvert fall.

I dette systemet ligger det at du skal slutte å bruke hjemmet ditt som et slags lager for alle mulige gjenstander, men i stedet gjøre det om til et hjem for deg selv og tingene du er glad i. Du skal kun beholde de tingene som betyr noe for deg, alt annet kan du kaste, gi bort eller selge. 

Etter at du har gjort dette er du ikke lenger en «slave» av tingene dine, men du vil føle kontroll og ro. Og ikke minst vil du slutte å bli flau over hvordan det ser ut hvis du får overraskende besøk.

En annen som har latt seg inspirere av KonMari er forøvrig Synnøve Skarbø, forfatter av boken «Synnøves system» og programleder i TV-serien «Norske rotehjem» som går på Fem denne høsten.

Les også:

Kast halvparten og få et mye bedre liv
Hvordan lykkes som brukthandler på Finn.no

Fortsatt ryddige klesskap
Kleskommoden på rommet til 13-åringen, har god oversikt over t-skjorter og underbukser. Det setter han faktisk pris på selv også. Det har i hvert fall blitt mye mindre mas om «jeg finner ikke klær å ha på meg».

Tror du ikke på det? Bjørnhild ryddet alle klesskap og sengetøykommoden for over halvannet år siden. Før det hadde klesskapene aldri holdt seg ryddige mer enn maks et par måneder før det ble rot. Nå er det akkurat like ryddig som da Bjørnhild innførte det nye systemet med å rulle klærne i klesskapet slik at du kan se alt du har.

Les også: Ryddig klesskap resten av livet

Selvfølgelig hender det (ofte) at det ligger en haug med klær på vaskerommet, men klesskapene er ryddige og oversiktlige, og det er lett å se når det er på tide å sette i gang en vaskemaskin med for eksempel t-skjorter.

Sengetøyet rulles sammen og legges i en skuff, så er det lett å finne det som matcher. Andre ville sikkert rullet og strøket putevarene, vi synes dette er bra nok for oss.
Halvert bokhylle
Nå har vi ikke lenger bokhyller overalt i huset – vi har bare tatt vare på de bøkene vi liker best. Og alle bøkene er sortert etter emne, slik at det er lett å finne frem i for eksempel kokebøkene.

Når du rydder etter KonMari-metoden, tar du kategori for kategori, i stedet for rom for rom. Etter at vi hadde ryddet i alle klærne, gikk vi løs på bøkene i bokhyllene. Mange synes det er «helligbrøde» å kaste bøker, men for oss gikk det veldig greit. Det er svært få bøker du kommer til å lese en gang til, og hvis du skulle få lyst til det, finnes de på biblioteket.

Vi har fortsatt ganske mange bøker, men de er nå sortert etter emne. De vi har tatt vare på er for det meste bøker som det er greit å kunne slå opp i, som fugleboka, kokebøker, noen fotobøker og reisebøker. Vi har også tatt vare på Tores gamle leksikon som han fikk i konfirmasjonsgave – kanskje mer av nostalgiske enn praktiske årsaker.

Plass i kjøkkenskapene
Vi har et kjøkken med mange store skuffer. For å gjøre det enklere å holde orden bruker vi bokser oppi skuffene, for eksempel i denne med tørrvarer. Mye mer praktisk enn en hylle i et skap der du ikke ser hva som står bakerst.

Kjøkkenet er en annen kategori der det er vanskelig å holde orden. I flere år sto kjøkkenmaskinen i en pappeske i boden, fordi vi ikke hadde plass i skapet eller på benken.

Når du rydder kjøkkenet er det viktig at du lager en logisk plassering av de ulike tingene, slik at du faktisk kommer til å overholde systemet også etterpå. De tingene som brukes oftest må være lett tilgjengelig. Og så må du være flink til å kaste! Hvis det er for trangt i kjøkkenskap og skuffer, er ikke løsningen å sette opp et nytt skap, men å redusere antall gjenstander.

Alle ting som er ødelagt, kaster du naturligvis. Ting du aldri har brukt (det har du garantert), må du enten begynne å bruke, eller gi bort/kaste. Du har garantert også dobbelt og trippelt opp av mange kjøkkenredskaper. Ta vare på de fineste kasserollene (som du faktisk bruker), kast resten.

Det å få bedre oversikt på kjøkkenet, vil gjøre det mye hyggeligere å lage mat, noe du gjør hver eneste dag.

Alt skal ha faste plasser

Et av hovedpoengene med KonMari-rydding, er at alle ting skal ha sin faste plass. Og da én fast plass, ikke fem. For eksempel kan du ha en boks til fyrstikker ved siden av peisen, en skuff til batterier og lyspærer, og alle vaskemidler samlet på ett sted. Da slipper du å lete i hele huset hver gang du trenger noe.

Skruer, muttere, spiker, etc har fått sitt eget skap der de er sortert etter størrelse og ligger i bokser som er det er enkelt å ta med seg dit du trenger dem. Det er noen år til vi trenger å kjøpe flere skruer…

Boden er vanligvis det stedet vi sjeldnest rydder. Det er det jo ingen som ser, selv om de kommer på besøk, og det er veldig lett å stue ting inn der for å «rydde» i andre deler av huset. Derfor har vi også i perioder hatt en eller flere boder der det ikke har vært mulig å komme inn, langt mindre å finne igjen noe.

Det er utrolig deilig å kunne si at dette er det nå slutt på! Det første vi gjorde var at vi delte en stor bod i to med en vegg, slik at vi fikk et vaskerom og én bod for oppbevaring av verktøy og andre ting.

Ved hjelp av noen nye hyller og bokser, har vi laget et system som gjør at alt verktøy har sin faste plass, og det er enkelt å finne frem det vi trenger.

Familien er også veldig opptatt av langrenn, og vi har derfor innredet en utebod til en ren skibod, med skistativ på veggene, hyller til skismøring og egensnekret smørebenk.

Skiboden var tidligere en «alt mulig-bod» der alt som ikke hadde en fast plass ble stuet inn. Nå hersker full orden, det eneste som ikke har en praktisk funksjon er denne skihopperen.
Spar penger på å ha det ryddig

Har det hendt at du har gitt opp å finne igjen ting, og heller dratt i butikken og kjøpt en ny? Det har tydeligvis skjedd ganske ofte hos oss, for spesielt verktøy fant vi veldig mye dobbel opp av. For hvor mange skiftnøkler trenger vi egentlig? Sett med bor i samme størrelse? Bits til elektrisk skrutrekker? (Som vi for øvrig har tre av…) Og hvorfor kjøpte vi et nytt stormkjøkken, når vi hadde ett fra før?

Svaret på dette er enkelt: Rot. Når du ikke vet hvor du har ting, vet du heller ikke hva du har.

Det å rydde er derfor sparetips nummer 1 i vår familie.

Fjernkontrollene til x-box ligger ikke lenger og slenger rundt i stua, men har fått sin egen boks med lokk.
Slipper du å rydde mer?

Ifølge «ryddeguru» Marie Kondo skal du aldri behøve å rydde mer, etter at du har brukt hennes metode for å få hjemmet i orden. Det er naturligvis ikke sant.

Forskjellen er at du nå kun trenger å rydde ting på plass, du trenger ikke å finne plass til tingene dine.

Du må fortsatt legge på plass klær i skapet, legge skrutrekkeren tilbake i boksen sin, sette skiene i skistativet på veggen.

Hvis du fortsetter å la tingene flyte og ikke legge dem på plass etter at du har brukt dem, vil det bli rot. Men når du har lært deg denne metoden for å få det ryddig igjen, har du et verktøy du kan bruke for å få det tilbake slik du ønsker. Du har rett og slett lært deg å rydde.

I gangen har vi et hyllesystem med ulike bokser til luer, hansker, skjerf, sitteunderlag, skisko, etc. Hvis alt blir lagt i riktig boks, er det enkelt å finne frem tingene når vi skal på trening.
Mindre stress og spart tid

«Tidsklemma» og «travel hverdag» er en viktig del av vokabularet i Norge i dag. Du blir nok ikke kvitt alt stresset ved å rydde hjemmet ditt, men det vil spare deg for tid og frustrasjoner.

For hvis hvert enkelt familiemedlem, fra den minste til den største, vet hvor de kan finne ting, slipper mor å fly rundt i huset og lete etter luer, votter, skibukser, solbriller, etc. hver gang dere skal ut av huset.

Det tar nok litt tid å «lære opp» alle til å se etter i riktig boks først, i stedet for å «bare spørre mamma», men forhåpentligvis lærer de det før de flytter hjemmefra…