Kristine lar hagene leve videre i kunsten

Tekstilkunstner Kristine Fornes broderer blomster, trær og andre motiver fra hagen på slitte damaskduker – og skaper de flotteste kunstverk.

Tekstilkunstner Kristine Fornes var strålende fornøyd med fremmøtet på utstillingsåpningen i Asker.

«Gardenesque Gardening» heter utstillingen som åpnet i Trafo Kunsthall i Asker 25. mars.

Kristine Fornes fra Oslo er en av landets mest anerkjente tekstilkunstnere, og det er broderiet som er hennes uttrykksform.

Bjørnhild er treningsvenninne med Kristine, og var lørdag tilstede på vernissage for utstillingen – og her var det fullt hus! Utstillingen holder åpent til 30. april 2017.

Denne «storvokste hengebøken» står på Midtsannan utenfor Trondheim, og er trolig det nordligste eksemplaret av hengebøk i verden. Damaskduken Kristine har brodert på har levd et langt liv tidligere, før den nå får nytt liv som kunstverk.

Inspirert av hagebøker

Kristine har lenge hatt lyst til å lage en utstilling med tema hage. Hun har blant annet vært i arkivene til landbrukshøyskolen på Ås og funnet frem gamle hagebøker. Ut fra dette har hun laget en serie broderier som viser hage og planter på ulike måter. Utstillingen viser fragmenter av eventyrlige hager i Aleppo, Ullevål, Iran og Bjørvika.

Så vakker kan en nyperose være.

«Hager og planter utgjør en spesiell type kulturminne ved at de på den ene siden er menneskeskapte anlegg og på den andre siden kultivert natur. Som kulturminne er hagen levende materiale med begrenset levetid», skriver Kristine i presentasjonen av utstillingen.

Persisk iris brodert med ull og silke på lerretsstoff.

For hage er ikke «bare» noe vi glade amatører sysler med i ledige stunder, men faktisk en egen kunstform. Fra 1500-tallet ble hage status i overklassen i Norge, og de som hadde råd dro på dannelsesreiser rundt i Europa for å studere hagekunsten.

Også i storbyen Oslo var det tidligere fullt av hager – for eksempel Paléhaven som nå er kjent som «Plata».

Lindekirken på Ullevål

Store Ullevål Gård og parkanlegg var ett av Christianias mest kjente landemerker omkring år 1800. Her har også Kristine funnet inspirasjon til et av hovedverkene i utstillingen: Lindekirken. Dette er en samling med trær som er plantet slik at det tilsynelatende danner et kirkeskip med ko. Skip og kor består av lindetrær, og kirkens tårn dannes av to høye almetrær.

Kristine har brodert «Lindekirken» med silketråd på damask. Visste du forresten at damask kommer fra Damaskus i Syria?

Nyperose brodert med ull på ull.

Stoffene Kristine broderer sine kunstverk på er også en historie:

– Jeg får dem tilsendt fra folk som har tatt vare på dem. De er brukt i mange år og slitt og stoppet. Jeg gjør ikke noe annet med dem enn at jeg farger dem, forteller Kristine.

Til utstillingen har hun også fått lånt to verker fra en av sine inspirasjonskilder, svenske Ester Henning. Hun jobbet hele sitt liv som tekstilkunstner, men hadde samtidig store psykiske problemer. Hun døde i 1985, 98 år gammel, men bodde nesten 70 år på asyl.

Flower Cry heter dette motivet.
Muserumpe har Kristine kalt dette verket.
Askerstorkenebb.
Storvokst hengebøk.
Ved hjelp av silketråder får kunstneren frem detaljene i det iranske palasset.
Fremmøtet av kunstinteresserte var stort i Trafo Kunsthall i Asker.
Tekstilkunstneren Maia Birkeland stiller ut installasjonen «Herbal Immortales – Udødelighetens urt», som blant annet er laget av gamle ola-bukser.
Tom Lid stiller også ut sine oljemalerier i Trafo Kunsthall. Dette heter «Grunnlinjens tilbakekomst».