InterRail – togferien hele familien liker

Går det an å reise på InterRail med små barn? Ja, det går kjempefint. Vår familie har vært på togferie i Europa to ganger – det anbefales.

InterRail var på 1980-tallet ungdomsferien fremfor noen. Nå er det knapt ungdommer som togloffer lenger (i hvert fall ikke i Europa), men det er fortsatt fullt mulig å få kjøpt InterRail-billetter.

Å kunne sette fra seg bagasje på en trygg måte er noe du vil lære å sette pris på. Enkelte steder er boksene så store at barna kan gå inn i dem...
Å kunne sette fra seg bagasje på en trygg måte er noe du vil lære å sette pris på. Enkelte steder er boksene så store at barna kan gå inn i dem…

Da våre barn var 5 og 7 år gamle, skulle vi besøke noen venner i Italia. Hvorfor ikke ta toget?

Utmerket familieferie

Utstyrt med hver vår InterRail-billett, ryggsekker og pass, satte vi oss på nattoget til København. (Dette er nå dessverre nedlagt.)

En hav er ingen hindring for toget. Det bare ruller ombord i ferga, sammen med trailere, biler og campingvogner.
Et hav er ingen hindring for toget. Det bare ruller ombord i ferga, sammen med trailere, biler og campingvogner.

Vi fant raskt ut at dette var en ferieform som passet utmerket for oss. Hele familien slappet av på toget, og guttene stortrivdes med høytlesning fra Harry Potter og utforsking av diverse togtoaletter.

Tog gir en helt annen opplevelse av det å reise enn du får i en bil. Her koser eldstesønn Henrik seg med høytlesing av Harry Potter.
Tog gir en helt annen opplevelse av det å reise enn du får i en bil. Her koser eldstesønn Henrik seg med høytlesing av Harry Potter.

På forhånd hadde vi lagt opp en ganske detaljert reiserute slik at vi visste når og hvor vi skulle dra på de ulike dagene. Vi hadde også forhåndsbestilt overnatting de fleste nettene.

Selv de som reiser på vegne av høyere makter blir trøtte av lange turer. En italiensk nonne gjesper mens hun ser på landskapet i Süd-Tirol.
Selv de som reiser på vegne av høyere makter blir trøtte av lange turer. En italiensk nonne gjesper mens hun ser på landskapet i Süd-Tirol.

Er det noe vi skulle ha gjort annerledes med denne første InterRail-turen, er det at vi skulle ha hatt litt mer is i magen med hensyn til reiserute og overnatting.

Du finner nemlig alltid et sted å bo, nesten uansett hvor i verden du er, og en alt for rigid reiserute kan fort føles som en tvangstrøye hvis du skal være på reise i noen uker.

Væpnet politi er ikke så vanlig å se på norske tog, men i Italia er det helt vanlig. Våre sønner syntes det var et spennende innslag på turen.
Væpnet politi er ikke så vanlig å se på norske tog, men i Italia er det helt vanlig. Våre sønner syntes det var et spennende innslag på turen.

Den opprinnelige Interrail-billetten var en billett som lot deg reise så mye du ville i hele Europa i en hel måned. I dag finnes det flere ulike billetter til ulike priser. Vi valgte billetter som ga oss anledning til å være borte i 21 dager, med 10 av disse som reisedager.

InterRail-billetten gjelder som billett på de fleste strekninger, men du må vanligvis kjøpe plassbillett i tillegg. På strekninger uten plassreservering er det bare å hoppe av og på etter eget ønske. Det er også noen baner der InterRail-billetten ikke gjelder, for eksempel det undersjøiske hurtigtoget mellom Brüssel og London, og museumsjernbaner.

Du kan lese mer om InterRail på NSBs nettsider.

Når du skal planlegge reisen, anbefaler vi også nettsidene til Deutsche Bahn – der finnes oversikt over togavganger over hele Europa.

Det er en spesiell atmosfære på store stasjoner. Lyd. Lukt. Folk som skal hit og dit. Dette er Hamburg Hauptbahnhof.
Det er en spesiell atmosfære på store stasjoner. Lyd. Lukt. Folk som skal hit og dit. Dette er Hamburg Hauptbahnhof.

Mange reisemål

I løpet av våre nesten tre uker på InterRail, var vi innom blant annet følgende byer: Berlin, Warszawa, Auschwitz, Wien, Venezia, Rimini, Merano, Innsbruck og København. I tillegg hadde vi en del frivillige og noen ufrivillige stopp på mindre steder i forbindelse med togbytte. 

Å vente er en del av det å reise med tog. I den polske byen Oświęcim (Auschwitz) måtte vi vente mange timer på toget til Wien.
Å vente er en del av det å reise med tog. I den polske byen Oświęcim (Auschwitz) måtte vi vente mange timer på toget til Wien.

Men selv om vi i praksis var på gjennomreise hele tiden, opplevdes det ikke som stressende. Når du reiser med tog har du ferie hele tiden, ikke bare når du er på bestemmelsesstedet.

Når du kommer hjem, vil du føle at selve reisen var ferien. Det var da opplevelsene kom. 

Etter flere storbyer og mye kultur «landet» vi i den italienske badebyen Rimini, litt sør for Venezia. Der var det deilig badevann og guttene kunne leke på stranda hele dagen, før vi gikk og spiste deilig italiensk mat til middag.

Servering om bord er ikke å forakte. Nedover i Europa koster det ikke all verden heller.
Servering om bord er ikke å forakte. Nedover i Europa koster det ikke all verden heller.

Det var også veldig interessant å besøke en familie i Süd-Tirol, helt nord i Italia, der befolkningen snakker både tysk og italiensk.

Hvis det står DB (Deutsche Bahn) på toget du går inn på, kan du være nokså sikker på at det går i tide, vognene er moderne og kundebehandlingen er på topp.
Hvis det står DB (Deutsche Bahn) på toget du går inn på, kan du være nokså sikker på at det går i tide, vognene er moderne og kundebehandlingen er på topp. Tyskerne kan tog!

Tyskland = toglandet

Opplevelsen med InterRail var forøvrig så vellykket at vi valgte å dra på togferie også sommeren etter. Da reiste vi i tillegg til våre to barn også med to «seniorer», altså foreldrene til Tore.

Tores far Knut hadde med seg hjemlig lesestoff da vi var på Kiel Hauptbahnhof.
Tores far Knut hadde med seg hjemlig lesestoff da vi var på Kiel Hauptbahnhof.

Da valgte vi å ta Kielfergen ned til Europa, før vi toget gjennom deler av Tyskland og videre til Storbritannia.

Gutta våre tegnet og koste seg mens vi suste forbi bilene på veien.
Gutta våre tegnet og koste seg mens vi suste forbi bilene på veien.

Etter å ha vært på tog rundt om i Europa, mener vi at Tyskland er et langt bedre land for togferie enn England. Selv om engelskmennene fant opp tog, er det tyskerne som best vet hvordan jernbaner skal drives.

Når du kommer inn på en engelsk jernbanestasjon er det sjelden at printeren til billettene virker, og sikringen er gått i info-tavlene. I Deutsche Bahn får sjefen sparken hvis toget er 2 minutter forsinket. Litt satt på spissen.

Interrail-billetten gjelder ikke over alt. På private baner som f.eks. Yorkshire Moors Railway (Aidensfield), måtte vi kjøpe vanlige billetter.
Interrail-billetten gjelder ikke over alt. På private baner som f.eks. Yorkshire Moors Railway (Aidensfield), måtte vi kjøpe vanlige billetter.

Kvaliteten på materiellet, punktligheten og følelsen av å være en verdsatt kunde gjør at vi mener DB er Europas beste jernbane-selskap.

Jernhesten kan ta deg nesten hvor du vil. Å reise med barn på tog er opplevelse du neppe vil glemme.
Når vi drar på ferie, har vi som policy at hver person bærer sin egen bagasje. Henrik pakket i en spesiallaget tursekk for barn, som gjorde at han lett kunne bære de klærne han trengte på ferien.

Alt i alt er togferie i Europa noe vi kan anbefale folk i alle aldre, med og uten barn. Bortsett fra i Norge og Sverige går togene stort sett når det står i rutetabellen at de skal gå. Og rekker du ikke toget, går det alltid et nytt om en liten stund. Kanskje du da kan bruke ventetiden på å utforske en liten småby du aldri ville ha besøkt ellers.

Tog er dessuten miljøvennlig, og definitivt mer komfortabelt enn fly og bil. Du kommer rett frem til sentrum av byen, og trenger ikke å stresse med å finne parkeringsplass. I alle byer er det massevis av hoteller rett ved jernbanestasjonen.

For tiden selges det ikke veldig mange InterRail-billetter til nordmenn, men hvem vet, kanskje det blir en ny InterRail-boom? EU vurderer faktisk å gi alle ungdommer en InterRail-billett i 18-årsgave, for bekjempe fremmedhat og populisme.