Langs Telemarkskanalen går en av Norges aller vakreste sykkelruter. Vi syklet hele veien fra Skien til Dalen i strålende sol og nesten 30 graders varme.
Da Telemarkskanalen sto ferdig i 1892 ble den i Europa betegnet som et ”åttende underverk”. Og den dag i dag er båtturen gjennom slusesystemet en meget populær ferieopplevelse for både norske og utenlandske turister.

Nasjonal sykkelrute 2
Store deler av den gamle anleggsveien langs kanalen er bevart, og på denne går en landets mest populære sykkelruter. Nasjonalsykkelrute 2, som strekningen heter på vegvesen-språk, er en passe utfordrende tur for deg som er litt vant med å sykle. Syklistenes landsforbund har gitt ruten karakter 4+ på en skala fra 1 til 5, og denne beskrivelsen er vi enige i etter å ha prøvd ruten i praksis.

Variert sykkeltur
Hele ruten er cirka 15 mil lang, og byr på alt fra lette partier på nostalgiske grusveier langs kanalen, til utfordrende ”klatreetapper” der de fleste må trille sykkelen et stykke. Du sykler stort sett på veier med lite biltrafikk, og i omgivelser som trygt kan sies å være langt over gjennomsnittet naturskjønne. Det er grusvei på deler av strekningen, så det anbefales at du bruker terrengsykkel eller hybridsykkel med litt grove dekk, ikke landeveissykkel (”racersykkel”).

Velfortjent luksus
Valgmulighetene er mange for deg som vil sykle langs kanalen, enten du vil sykle dagsturer eller gjøre hele ferien på to hjul. De fleste velger å sykle opp til Dalen Hotel, og deretter ta en av kanalbåtene tilbake.

Da får du oppleve den spesielle båtturen gjennom slusene, og kan unne deg litt velfortjent luksus i de flotte salongene på flotte M/S Victoria og M/S Henrik Ibsen, som båtene heter. Henrik Ibsen er nylig pusset opp for 20 millioner kroner, og eieren har latt seg inspirere av Orientekspressen.


Telt eller hotell?
Vi var to voksne og to store barn som syklet hele strekningen fra Skien, med en liten avstikker til Bø og Gvarv. Med dagsetapper på 2 til 4 timer aktiv sykling, brukte vi totalt sju dager på turen. Da hadde vi mye bagasje siden vi lå i telt de fleste nettene. Det er imidlertid gode muligheter for innendørs overnatting langs ruten, både på hotell og i hytter, og med mindre bagasje enn vi hadde er det ikke noe problem å sykle hele strekningen på tre til fire dager.

Har du kortere tid til rådighet kan du kutte ut den første etappen fra Skien og heller starte i Ulefoss eller Lunde. Det er også fint å sykle dagsturer med utgangspunkt i et av kanalbåtens stoppesteder, og du kan også leie sykkel på flere av overnattingsstedene.

Sykkelferie er perfekt for deg som ønsker å kombinere aktivitet med spennende opplevelser. Fra sykkelsetet opplever du utrolig mye mer enn når du suser forbi i bil – alt fra lyden av ville fossefall til smaken av markjordbær og villbringebær du plukker i veikanten. Du kan stoppe og drikker vann fra en bekk, hilse på folk langs veien eller ta en spontan avstikker for å se på noe pent i landskapet. Og aldri har det vært så deilig med en dusj eller en frisk dukkert i et vann som etter at du har syklet i mange timer!

Ta kanalbåten et stykke
Første overnatting for vår del var i Ulefoss, før vi på dag 2 syklet opp til sluseanlegget for å ta kanalbåten videre til Lunde. Strekningen mellom Ulefoss og Lunde er den mest spektakulære der du får oppleve 3 sluseanlegg med til sammen 8 slusekamre. Den mest spesielle er Vrangfoss, der båten løftes hele 23 meter opp! Her kan du også gå av båten og spasere opp langs kanalen dersom du føler for å strekke litt på beina mens båten blir sluset.

Fra Lunde kan du sykle videre opp langs kanalen, delvis på asfalt, delvis på grusvei med store stabbesteiner som ”autovern” mot vannet. Har du barn med i følget blir du helt sikkert populær hvis du legger inn en avstikker til Bø Sommarland, som er Skandinavias største vannland og byr på fart og spenning både for store og små. Fra Lunde er det et par mil å sykle til Bø Sommarland, i relativt lettråkket terreng.
Vi anbefaler også et besøk i fruktbygda Gvarv, der du kan overnatte i en ekte vintønne på Lerkekåsa vingård.
Campingplass med sandstrand
Velger du å fortsette direkte langs kanalen bør du legge inn en overnatting ved Kilen Feriesenter ved Flåvann. Her kan du både telte og leie hytte med enkel standard, og det er også kro der som serverer enkle retter. Er du heldig med været, kan du også nyte strandlivet på en av Telemarks flotteste sandstrender, med egen vannrusjebane ute i kanalen.
Resten av turen foregår i nokså øde terreng med lite butikker, så husk å handle inn maten du trenger for neste dag før du drar fra Kilen. Det er faktisk ikke en eneste butikk, ikke en gang en bensinstasjon, før du kommer til Vrådal, som bør være ditt neste stopp på turen.

4 km oppoverbakke
På grunn av til dels ulendt terreng er det ikke mulig å sykle langs selve Telemarkskanalen på hele strekningen. Ved Kviteseid gamle kirke må du over fjellet til Vrådal. Strekningen mellom Kviteseid gamle kirke og Vrådal er rutens mest krevende, med en over fire kilometer lang oppoverbakke á la Trollstigen med 11 prosent stigning. Her må du regne med å trille sykkelen store deler av veien, i hvert fall hvis du har mye bagasje. Det er en rasteplass med benker et stykke opp i bakken, ta deg en hvilepause her før du klatrer videre mot toppen.

I Vrådal er det både hotell, restaurant og butikk, så her bør du ta den siste overnattingen før du kommer frem til Dalen. Langs Vråvatn sykler du for det meste i ”ødemarken” til du kommer til Vråliosen. Her følger du skilting mot Bandaksli, som ligger i bunnen av en kilometer lang korketrekkerbakke. Husk å sjekke bremsene før du setter utfor!
Siste dagsetappe er 46 kilometer lang – det høres kanskje ikke så avskrekkende ut, men det er langt nok når du har med bagasje og dessuten har syklet flere dager på rad. De færreste klarer å sykle fortere enn 10 til 15 kilometer i timen i det terrenget som er i Telemark, og det går saktere på grusvei enn på asfalt.
Men etter å ha syklet hele denne veien, kommer du til selve ”rosinen i pølsa”, nemlig eventyrhotellet Dalen Hotell. Her finnes det rikelig med luksus, og historien sitter bokstavelig talt i veggene.
